Otthon / Egyéb / Terjed a fogyasztók rejtett lehúzása, az árnyékinfláció

Terjed a fogyasztók rejtett lehúzása, az árnyékinfláció

Nálunk sem ritka jelenség, hogy a termékek zsugorodnak.

Magyarországon sem ritka az a jelenség, hogy a termékek zsugorodnak, például, hogy egy félkilós parizerrúd egyszer csak 40 dekássá válik, miközben az ára nem változik. Az USA-ban már az infláció egyik formájának tartják a termékek és szolgáltatások lefaragását, miközben az áruk nem változik.

Vannak olyan vállalatok, amelyek nem emelik az áraikat. Ehelyett visszavágják a szolgáltatást, amit ugyanazért a pénzért kínálnak. Az USA-ban olyan gyakori ez a módszer, hogy a statisztikusok azon agyalnak, hogyan lehetne mérni ennek relatív inflációs hatását.

Az idei év az árak váratlanul gyors emelkedését hozta, amit a statisztikai hivatalok igyekeztek megmutatni, ám ez a jelenség a felszín alatt marad, így nem jelenik meg az inflációs adatokban. Éppen ezért már egyre több közgazdász nevezi a zsugorfláció ezen formáját árnyékinflációnak.

Az ok egyszerű, a vállalatoknak lényegében két lehetőségük van arra, hogy válaszoljanak a beszállítási problémáikra vagy a munkaerőhiányra: vagy emelik a termékeik, illetve a szolgáltatásaik árát, vagy rosszabb fogyasztói élmény kínálnak.

A példákat hosszan lehet sorolni az utóbbira. Egy szállodai szoba ugyanannyiba kerül, mint egy évvel ezelőtt, ám már nem takarítják naponta, mivel nincs elég ember ennek a munkának az elvégzéséhez.

Egyes vendéglőkben többet kell várni a pincérekre, mert kevesebben szolgálnak ki ugyanannyi vendéget, mint korábban.

A közgazdászok egy része riadót fújt látva, mi folyik itt. Azt mondják: lassan elvész a lehetőség, hogy valós képet kapjunk az inflációról.

(forrás)

About regio33

Check Also

NÉHÁNY NAPOS CSAPADÉKSZÜNETET TART IDŐJÁRÁSUNK

A vasárnap és az elmúlt éjszakán tapasztalt csapadékos idő véget ér. Legközelebb csütörtökön érkezik jelentősebb …

Leave a Reply